“Scheepswerf de Klerk”kent zijn ontstaan in 1849, te Kruispolderhaven onder leiding van Jan Francies de Klerk. Met de oprichting van de werf was hij een pioneer voor de scheepsbouw in Zeeuws-Vlaanderen. In dat jaar maakte Jan Francies de overstap van scheepstimmerman naar scheepsbouwer.
Doorheen de jaren zijn er tientallen hengsten, hoogaarzen, boeieraken, lemmerjachten en lemmerhengsten gebouwd voor verschillende opdrachtgevers. Wanneer staal werd geïntroduceerd binnen de scheepsbouw werden de vaklui van Scheepswerf de Klerk gezien als de pioniers van hun stiel. Een voorbeeld van één van de eerste schepen geproduceerd van hout en staal is de “Nemrod”. Zij is door de Klerk gebouwd in 1898 voor een Antwerpse diamantair. Momenteel ligt de “Nemrod” terug op de werf, waar de huidige eigenaar de boot volledig restaureert. De constructie die vroeger van hout was, is reeds vervangen door een stalen constructie. Er zijn nog steeds enkele plekken aan boord waar tekenen van de houten constructie zichtbaar zijn, de huidige eigenaar streeft er naar om het schip waar mogelijk in haar oude glorie te herstellen. Met trots kunnen wij dan ook zeggen dat dit staaltje vakmanschap ondertussen geklasseerd is als maritiem erfgoed.
Na de eerste schepen van hout en staal werden steeds meer schepen volledig van staal gemaakt. Een voorbeeld hiervan is “HON 2” een mosselkotter die in 1935 gebouwd is voor Dhr. B. de Bruijn. Het schip is steeds voor onderhoud en modernisatie op de werf geweest, dit schip is nog steeds ingeschreven als vissersvaartuig.
Al deze werkzaamheden vonden tot dat moment plaats te Kruispolderhaven. Echter door de dijkverzwaringen moest deze werf sluiten. In reactie hierop werd in 1967 een tweede vestiging geopend in Walsoorden aan de Havenstraat. Niet lang daarna werd de tweede vestiging de hoofdvestiging.
Nu, 5 generaties later, vindt u hier nog steeds een bewijs van uitmuntend vakmanschap. De werf richt zich hoofdzakelijk op een divers spectrum aan reperatie- en verbouwwerkzaamheden, maar ook nieuwbouw is mogelijk. Dit is te zien door o.a. de bouw van het motorjacht “Mebra”, welke volledig uit ruw plaatstaal is gevormd tot een sierlijk ambachtelijk vervaardigd jacht.
Meer informatie hierover vindt u bij de beschrijving van de werkzaamheden.